Image
Top
Menu

Welke soorten logo’s zijn er?

Logo’s zijn er in oneindig veel smaken en kleuren.

Toch zijn logo’s over het algemeen in vier categorieën in te delen. Uiteraard zijn deze niet zo strak afgebakend als dat het lijkt, en de meeste logo’s hebben kenmerken die ze in meerdere categorieën laat vallen. Wanneer u een beetje op de hoogte bent van hun sterke en zwakke punten, dan helpt dat bij het maken van een keuze. Welke categorie sluit het beste aan bij uw behoeften en dus bij uw nieuwe logo?

Typografisch

Typografische logo categorie
Logo’s die alleen uit lettervormen bestaan zijn de visueel eenvoudigste. Bedrijven uit de Quote 500 geven er de voorkeur aan. De kracht en eenvoud die zo’n logo uitstraalt is vaak bedrieglijk, want typografische logo’s worden met veel aandacht en precisie ontworpen. Wanneer het aankomt op het in de markt zetten van uw onderneming hebben typografische logo’s het voordeel dat ze uw naam zonder enige visuele ruis (andere beeldelementen) snel kunnen communiceren.

Iconografisch

Iconografische logo categorie
Iconografische logo’s zijn over het algemeen samengesteld uit een woordmerk en een heel eenvoudig symbool dat een deel van uw onderneming, dienst of uw product verbeeldt. Deze iconen kunnen met of zonder het woordmerk verschijnen. Dit is waarschijnlijk de meest voorkomende categorie, met een lichte overlap richting de grafische categorie. Wanneer u geen genoegen neemt met een standaard ‘beeldbankplaatje’, ben ik in staat om complexe beelden naar eenvoudige vormen te vertalen. Wanneer uw logo vaak klein afgebeeld gaat worden of in lage resolutie te zien zal zijn, is dit een doeltreffend type logo.

Grafisch

Grafische logo categorie
Grafische logo’s bevinden zich een beetje tussen iconografische en illustratieve logo’s in. Het zijn visueel bijzonder aantrekkelijke logo’s; voldoende gedetailleerd om door uw doelgroep herkend en geanalyseerd te worden, maar toch lijntechnisch eenvoudig genoeg gehouden om door de meeste communicatiemiddelen gebruikt te worden. Samen met iconografische logo’s is grafische logo’s de meest voorkomende categorie.

Illustratief

Illustratieve logo categorie
Illustratieve logo’s zijn gedetailleerder en ingewikkelder dan grafische logo’s en zijn een visuele weergave (illustratie) van uw onderneming, dienst of uw product. Maar deze illustratie kan dus ook uw naam of het concept achter uw onderneming zijn, al dan niet op een verborgen wijze vormgegeven (de zogenaamde ‘hidden message’ logo’s). Deze logo’s met een verborgen boodschap zijn bij mij favoriet. Ze blijven na eenmaal ontdekt te zijn voorgoed in het geheugen gegrift. Mooi om te zien, een uitdaging om te maken.

De afbeelding van illustratieve logo’s kan ook een karakter of mascotte zijn, het soort logo’s dat vaak wordt afgekeurd door logopuristen. Toch kan een illustratief logo, indien u er zorgvuldig en handig mee omgaat, een uniek marketing- en promotiemiddel zijn dat in de meest uiteenlopende media ingezet kan worden. Indien u dit logo heel klein gaat afbeelden, zal er ook een grafische versie gemaakt moeten worden, anders zijn de details niet meer zichtbaar.

Deze lijst is slechts bedoeld als overzicht en is geen wet van Meden en Perzen.

Weet u inmiddels welke kant u op wilt? Ga direct aan de slag en vraag een offerte voor een logo aan.