Image
Top
Menu

7 Men kan een compleet idendity design voor u maken.

Over de verhouding van merk, identity design en logo.

Wat is een merk eigenlijk?

Een merk of brand is veel meer dan die ene afbeelding die je op een product, visitekaartje of winkelruit ziet. Onder een merk verstaan we het emotionele totaalplaatje wat we van een afzender vormen, dit op basis van alles we zien, horen of voelen. Deze afzender kan een product, dienst of organisatie zijn. Als alles wat deze afzender produceert eenzelfde gedachte, visie of ideaal uitstraalt, kunnen we zeggen dat het merk ‘leeft’. Het lijkt menselijke eigenschappen te hebben gekregen waarmee ze ons van alles duidelijk wil maken. We zien waar de afzender voor staat, waar ze in gelooft en waarom ze doet wat ze doet.

Wat is dan Identity Design?

Identity design, in de volksmond ‘huisstijlontwerp’ of fraaier, brand identity, , bestaat uit een aantal gereedschappen. Het aantal is afhankelijk van het type en grootte van de afzender. De richtlijnen voor deze gereedschappen worden door de ontwerper samen met de opdrachtgever vastgelegd, zodat iedereen kan inzien hoe er met het merk wordt omgesprongen. Het gaat dan vooral om zichtbare aspecten als layout, maatvoering, kleurpaletten en lettertypen, maar het kan ook zaken als geluid, geur of gedrag beschrijven. Het kan gaan om een grote verscheidenheid aan communicatiemiddelen. De richtlijnen zorgen voor samenhang en behoud van het merkbeeld (image) met als doel; herkenbaarheid van het merk zodat u er als ontvanger (fysiek of emotioneel) contact mee kan maken.
Het merkbeeld kan gevormd worden door de volgende gereedschappen:
• een logo;
• een huisstijl (briefpapier, envelop, visitekaartje, enz.);
• social media gedragscode;
• promotiemateriaal (website, brochures, flyers, etc.);
• producten en verpakkingen;
• bedrijfskleding;
• bewegwijzering;
• audiokeuze en/of geurenpalet;
• overige visuele communicatiemiddelen.

Wat is een logo?

Het logo is een symbool wat het hele merk en het Identity Design in één plaatje afbeeldt. Het is een product, dienst of organisatie in z’n meest simpele vorm. U moet wel beseffen dat een logo er niet is om iets uit te leggen. Een logo krijgt pas betekenis als het het merk wat het verbeeldt bepaalde eigenschappen uitstraalt (trots, kwaliteit, duurzaam, low budget, enz.). Door middel van het gericht toepassen van het logo (= ‘branding’) kan het merkbeeld versterkt of aangepast worden. Een logo kan bestaan uit een merkteken (icoon), symbool, illustratie, naam of combinatie hiervan. Het hoeft dus niet te beschrijven wat het merk doet (het mag natuurlijk wel), het moet vooral zorgen dat het merk gezien, herkend en onvergetelijk wordt. Het spreekt voor zich dat hoe meer je bekend bent met een merk, het logo steeds meer in z’n rol groeit waarvoor het gemaakt is.

Vervolgens kan een logo met een bepaalde hoeveelheid symboliek geladen worden. Wanneer dat gebeurt, krijgt het logo z’n magische, ongrijpbare aantrekkingskracht.

Samengevat:

Merk: het totaalplaatje wat je van een product, dienst of organisatie in je hoofd hebt;
Identity design: de (vooral) zichtbare aspecten die de basis vormen van het merk;
Logo: zorgt door middel van een icoon en/of merknaam voor snelle herkenning van het merk, en/of voor het overbrengen van een subliminale boodschap.

Wilt u ook een logo met een krachtige betekenis?

Ik geef uniek advies aan Nederlandse (top)ondernemingen die – vanwege oprichting, naamsverandering, herpositionering, fusie of herstart – een logo willen laten ontwerpen. Geen huis-tuin-en-keuken-logo, maar een ontwerp met een betekenis die in het onderbewustzijn van de doelgroep doordringt. Een beeldmerk met dat ongrijpbare ‘iets’ dat vooral internationale topmerken kenmerkt. Ik zoek bedrijven die met een doordacht en ijzersterk verhaal naar een professioneel ontwerpbureau of hun huidige vormgever willen gaan. Of naar mij;

Ja, ik wil een doordacht logo!