Image
Top
Menu
14 juli 2016

Automerklogo’s

Het ware verhaal achter de logo's van bekende automerken

In dit artikel zal ik logo’s van bekende automerken uit de doeken doen. Op de websites van de merken zelf staat meestal in geuren en kleuren beschreven hoe het logo tot stand is gekomen. Ook zijn er talloze – meestal internationale en gerenommeerde – design websites waarop automerklogo’s verklaard worden. ‘Automerklogo’s zijn iconisch, ze dragen de geest van het bedrijf uit, ze inspireren of dragen vertrouwen uit. Of ze symboliseren de geschiedenis van de auto-ontwerper zelf.’ Klinkt geloofwaardig allemaal en ik adviseer u eens te Googelen naar al die beschrijvingen. Maar het ware verhaal achter de logo’s zal ik hier zo kort en bondig mogelijk aan u uitleggen.

Verborgen kennis

Een goed (automerk)logo is met zorg ontworpen. Dat bijna alle merken doordrenkt zijn met symboliek, betekent dat de afzender en/of ontwerper van het logo goed op de hoogte is van occulte (verborgen) kennis. Uiterst selecte groepen mensen  – denk hierbij aan Vrijmetselaars, Rozenkruisers, priesters, theosofen, illuminatie, broeder- en andere genootschappen – waren in het verleden altijd van mening dat bepaalde wetenschappen niet voor het gewone volk bestemd waren. Deze wetenschappen noemt men ‘Esoterie’. In het diepste geheim werd, vaak door middel van rituelen, waardevolle kennis overgedragen en alleen ingewijden hadden toegang tot hogere kennisniveaus. Deze ingewijden bevinden zich tegenwoordig nog steeds in alle lagen van de bevolking en ook is de kennis nog springlevend. U moet alleen weten waar u het kunt vinden. In logo’s van automerken bijvoorbeeld.

Hidden in plain sight

U hoeft echt niet ver te zoeken, verborgen wetenschappen zijn ‘hidden in plain sight’. Op een symbolische manier wordt de kennis u gewoon onder de neus gewreven. In architectuur, muziek, films, media, kleding en dus vooral in (automerk)logo’s wordt veelvuldig gebruik gemaakt van verborgen symboliek. Waarom?
1) Om de waarde of spirituele kracht van het symbool te koppelen aan het merk;
2) Om kennis over te dragen of een signaal af te geven aan andere ingewijden;
3) Uit arrogantie: kijk ons eens meer weten dan u. U kijkt, maar ziet niets.

Dat het toepassen van symboliek in logo’s goed werkt, ziet u terug in de populariteit en omzet van de betreffende merken. Een logo is een afbeelding. Kunt u zich nog mijn eerste artikel herinneren? Een afbeelding is een ‘image’, wat alles te maken heeft met ‘imagination’ en ‘magic’. U zult zien dat één symbool vaak meerdere lagen van informatie kan bevatten en dat symboliek zowel positief als negatief gebruikt kan worden. Het blijkt niet uit te maken welke partij men kiest, succes is verzekerd.

BMW en het schaakbord
ronald-bos-bmw
Het logo van BMW heeft als basis de vlag van de Duitse deelstaat Beieren; een blauw/wit schaakbord. Dat men trots is op de plaats van herkomst is begrijpelijk, maar waarom zou men de symboliek van een schaakbord in een logo verwerken? Het schaakbord vinden we als symbool veelvuldig terug in de Vrijmetselarij en is gekozen door de gelijkenis tussen het schaakspel en het leven. U heeft de vrije wil om binnen bepaalde grenzen keuzes te maken en hierbij spelen innerlijke aspecten (geestelijke conflicten) en externe strijd (alledaagse stress, lichamelijk welzijn en overleving) een rol. De lichte vlakken op het schaakbord (of in het BMW-logo) staan voor goede beslissingen, de donkere vlakken voor minder gelukkige. Daarnaast is er zoveel op het schaakbord ingezoomd dat er ook, wat BMW zelf verkondigt, een vliegtuigpropeller zichtbaar wordt. Toch zie ik hier duidelijk het kruis wat gevormd wordt door de twee equinoxen (lente- en herfstmarkering) en de twee solstices (zomer- en wintermarkering). De numerologische waarde van de letters B, M en W is trouwens 7.

Het kruis van Chevrolet
ronald-bos-chevrolet
Ook het logo van Chevrolet stelt een kruis voor. Wederom een verwijzing naar de vier belangrijke tijdstippen die de zon elk jaar passeert: de beginpunten van lente, zomer, herfst, winter. Hiervan zijn de vier windrichtingen (oost, zuid, west, noord) en de vier bloedgroepen (A, B, AB, O) afgeleid. Het kruis kent vier hoeken, wat weer een kubus vormt waarover ik de vorige keer schreef. Het kruis = een kubus = materie. En veel mensen zijn gek op materie.

Vleugels en het Derde Oog
ronald-bos-vleugels1
De logo’s van o.a. Mini Cooper, Bentley, Aston Martin en Chrysler lijken veel op elkaar en verbergen interessante wetenschap. We zien een centrum (cirkel) met de naam van het merk, geflankeerd door een linker- en een rechtervleugel. Dit beeldmerk komt niet zomaar uit de lucht vallen. In alle (oude) culturen is het symbool van de ‘Gevleugelde Zonneschijf’ bekend en door middel van mythen, sprookjes en religie worden er verhalen verteld over een god die door de lucht kan vliegen: de Zon (Above). Op lichamelijk niveau (Below) stelt dit de pijnappelklier voor die uw kleine hersenen (cerebellum) met een belangrijk schakelstation onder uw grote hersenen (cerebrum) verbindt: de (optic) thalamus. De hersenvleugels (‘The Most High’) aan het wiggebeen (= wordt hiermee een cherubijn bedoeld?) beschermen de heilige tempel in uw hoofd, waarin zich o.a. de pijnappelklier en hypofyse bevinden. Deze klieren spelen een cruciale rol bij intuïtieve bewustwording. De thalamus is wat de ronde cirkel in bovenstaande logo’s voorstelt: intuïtie, ook wel het ‘Derde Oog’, ‘Single Eye’ of ‘All Seeying Eye’ genoemd. Het Derde oog wordt vaak geassocieerd met religieuze visioenen, helderziendheid en de mogelijkheid om chakra’s, aura’s en buitenlichamelijke ervaringen te observeren.

ronald-bos-vleugels2Pas wanneer beide hersenhelften in harmonie (balans) met elkaar zijn, kunt u objectief waarnemen, naar uw gevoel luisteren en daar rationeel naar handelen. Of zoals Boeddhisten het uitdrukken: de Middenweg volgen. Tegenwoordig zijn er groepen mensen die u op allerlei manieren misleiden door u te laten geloven dat dit ‘Alziend Oog’ voor het Kwaad staat, maar de enige reden waarom ze dit doen is om u ervan te weerhouden uw intuïtie te gebruiken. In Mattheus 6:22 leest u: ‘The light of the body is the eye, if therefore thine eye be single (= het Derde Oog, de intuïtie), thy whole body shall be full of light’. Stelt u zich voor dat iedereen zijn ge-Zon-de verstand ging gebruiken, wat zou de wereld er dan prachtig uitzien! En de uitdrukking ‘In het land der blinden is Eenoog koning’ krijgt nu ook een diepere betekenis. Het totaalplaatje van de gevleugelde cirkel symboliseert dan ook de ‘Vrije Wil’, de geest die zijn hart volgt en zich heeft weten los te maken van Aardse materiële zaken.

Davidster vaak gebruikt

ronald-bos-solomonEr zijn diverse merken die verwijzen naar de ‘Davidster’/’Zegel van Solomon’; het symbool van (heilige) geometrische scheppingskracht. Mitsubitshi heeft drie rode ruitjes. Is dit gedaan om de mannelijkheid van het merk te accentueren, want de vrouwelijke tegenpool ontbreekt volledig. Mercedes mag dan wel een meisjesnaam zijn, de bekende drie-ster laat een opwaartse driehoek zien; de mannelijke, positieve, actieve kant van energie. Citroën doet er nog een schepje bovenop; twee chevrons (driehoekige figuren). Militaire rangen worden ook met dit soort ‘mannelijke’ figuren aangeduid. Gelukkig snapt Renault het beter: de Davidster is weliswaar uit elkaar getrokken, maar nog steeds zijn de twee elkaar aanvullende driehoeken duidelijk herkenbaar.

Lexus en God

ronald-bos-lexusLexus is sinds 1989 de naam van de luxedivisie van het Toyota-concern. De naam stamt af van het oud-Griekse ‘λέξις’ ‎(léxis), wat ‘woord’ betekent. En het ‘woord’ is in het latijn: ‘logo’. Het logo van Lexus wordt gevormd door een enkele hoofdletter L in een cirkel. El of Al (uit de Semitische taal) is de oudste naam voor God. De hoofdletter ‘L’ verwijst naar de twaalfde letter uit het Hebreeuwse/Fenicische alfabet, genaamd Lamedh. Onze ‘L’ stelt figuratief het opgeheven mannelijk lid voor, daarom zien we in veel talen ‘el/al’ of ‘le/la’ als ‘lidwoorden’ terug. Hebreeuwse woorden als El, Elohim, Eloah (zie het verband met de ‘Aloha’-groet) en het Arabische Al Illah (waar Allah van afstamt) stammen allemaal af van El/Al en verwijzen naar een goddelijke scheppingskracht. El/Al ziet u ook terug in woorden als: H-el-ios (de Zon), el-ectriciteit, int-el-ligentie, bijb-el, Bab-el, Isra-el, temp-el, kap-el, citad-el, kathedra-al, eng-el, evang-el-ie, el-ite, el-ectoraat, le-vitatie, el-an, el-egant, el-ement, el-ixer en roya-al (Roi/Koning God). En neem het Engelse ‘vowel’ (= klinker): vow (= erewoord) van El (=God). Het automerk Le-xus sluit zich hierbij aan en vergelijkt zich met z’n naam én logo met het allerhoogste.

Suzuki en Saturnus

ronald-bos-suzukiSuzuki heeft ervoor gekozen om de eerste letter van zijn naam als beeldmerk te gebruiken. De letter ‘S’ is echter op zo’n manier vervormd, dat het precies in een zeshoek past. Gezien de rood/blauwe kleurstelling denkt u direct aan het symbool voor eenheid, de energiebron. Maar de zeshoek is ook de omtrek van een kubus, staat voor het vaste element ‘Aarde’ en is daardoor met Saturnus verbonden. Is de ‘S’ dan van Saturnus? Misschien voelt Suzuki zich verwant met de eigenschappen van deze grote reus.

De leeuw van Peugeot

ronald-bos-peugeotIedereen herkent de leeuw als het logo van Peugeot. De leeuw wordt eindeloos in logo’s, op vlaggen en in kunst afgebeeld en verwijst naar het sterrenbeeld Leo, de leeuw. Dit is de troon waarop Koning Leeuw (de Zon) in al zijn glorie heerst: de zomertijd van 21 juli t/m 21 augustus. De leeuw lijkt met z’n manen in alle opzichten op de Zon: goudkleurig, vurig vlammend, energiek en krachtig. De naam ‘Augustus’ bevat zelfs de letters ‘Au’, en dit staat niet voor niets voor het scheikundige element ‘Goud’. Peugeot, Leo, dat rijmt. En als u het woord ‘Le-o’ goed bekijkt, ziet u de ronde cirkel van El, net zoals bij Lexus. De leeuw staat overigens naar links gericht en benadrukt daarmee de mannelijkheid van het merk. Leeuw staat voor leiderschap, voor koninklijk, voor pracht en praal, en dat is precies waar merken als Peugeot zich mee willen vergelijken.

De griffioen van Saab

ronald-bos-saabSaab uit Zweden heeft ook een dier in het logo verwerkt. Het is een mythologisch dier, de ‘Griffioen’. Veel mythologische dieren zijn niets anders dan combinaties van sterrenbeelden. U heeft vast wel eens gehoord van een ‘Centaur’ (Waterman/Boogschutter), ‘Minotaurus’ (Gemini/Taurus; Tweelingen/Stier), ‘Chimera’ (Leeuw, Steenbok en Schorpioen) en ‘Sfinx’ (Leeuw, Maagd). De griffioen heeft het lichaam van de Leeuw en de vleugels van de Adelaar (= de herrezen/opgeklommen Schorpioen). Saab koos juist deze combinatie uit, omdat Leeuw het element Vuur vertegenwoordigt en Schorpioen het element Water. Dit verklaart de kleuren Rood (Vuur) en Blauw (Water) in het logo. Rood/blauw, man/vrouw, geven/nemen, het is altijd de wisselwerking tussen tegenpolen die energie oplevert. Helaas heeft Saab zelf geen energie meer en ligt de autoproductie sinds 2014 stil.

Alfa Romeo en de slang

ronald-bos-alfaromeoHet Italiaanse Alfa Romeo heeft in vergelijking tot andere automerken een complexer logo met een interessante tweedeling. Links staat wederom het kruis, dat (her)kent u inmiddels. Rechts staat een interessante afbeelding: een mens die opgeslokt wordt door een slang of draak met daarboven geplaatst een kroon. Dit lijkt op het eerste gezicht een nogal afschrikwekkend beeld, maar de betekenis is duidelijk: de slang staat voor het lagere, dierlijke instinct. De ‘lower mind’ dat behoort tot de drie chakra’s onder het hartchakra. In de sterren vinden we haar als het sterrenbeeld Serpens samen met Ophiuchus (de Slangendrager) in het indrukwekkende sterrenbeeld Schorpioen. In veel verhalen zien we verleidelijke slangen. Denk maar aan de rol die ze spelen in Adam&Eva/Moses, The Jungle Book en Harry Potter. Wanneer u zich overgeeft aan een losbandig leven (overdadige bevrediging van honger, dorst en sexuele verlangens) zal deze slang overwinnen en zich kronen. Het woord ‘kroon’ komt weer van ‘Chronos’, Saturnus. Uw tijd op Aarde zal er eerder op zitten…

Wanneer u echter, door aan de 7 chakra’s te werken, de slang weet te bedwingen (zoals in de parabel van Hercules, Joris en de Draak, Smaug uit Lord of the Rings (= Saturnus), verandert u de 7 Zonden in 7 Deugden. Het is ditmaal de Kundalini-slang van positief en negatief geladen energie die langs uw wervelkolom omhoog wervelt (zoals in Hermes’ ‘Caduceus’, niet te verwarren met de door medici gebruikte ‘esculaap’). De schat die de zevenkoppige draak bewaakte, is voor u: geestelijke vrijheid die zich in de kruin- of kroonchakra boven in uw hoofd bevindt. Dit wordt bereikt door activatie van uw pijnappelklier/voorhoofdchakra/intuïtie/Derde Oog. De Dood waarvoor de Schorpioen staat, betekent niets anders dan de dood van het Oude Ego en de verrijzenis van de Nieuwe Ik. Om die reden wordt het teken Schorpioen in verband gebracht met de Phoenix of Adelaar, twee andere symbolen die veelvuldig in logo’s opduiken.

Subaru en De Pleiaden

ronald-bos-subaruHet woord ‘Subaru’ betekent ‘verenigd’ in het Japans. De Japanse autofabrikant Subaru haalde inspiratie uit het sterrenbeeld De Pleiaden, het Zevengesternte. De zeven dochters van de Griekse god Atlas; ‘de zes aanwezig, de zevende verborgen’ (astronomen zien er meestal zes, maar als u goed kijkt zijn het er zeven). Tegenwoordig schrijft men ook ‘Plejaden’, maar ik houd het bij ‘Pleiaden’. In de Kojiki en Manyosyu documenten (uit de 8e eeuw) stond dit sterrenbeeld bekend als ‘Mutsuraboshi’, wat ‘Zes sterren’ betekent. In India zijn ze verbonden met hun pleegkind, de oorlogsgod Kārttikeya (dit is uiteraard de planeet Mars). De Pleiaden bevinden zich aan de sterrenhemel in het sterrenbeeld Stier. Maar ze zijn dus ook verbonden met Mars in Ram. Wanneer we dit alles vergelijken met de positie van het menselijk lichaam in de cirkel, is het heel goed mogelijk dat deze sterrencluster met haar prachtige halo (gloed) ons Derde oog (= intuïtie) voorstelt tussen de cerebrum (Ram) en cerebellum (Stier)!

De rode zon van Nissan

ronald-bos-nissanVervolgens het logo van Nissan. Konden de ontwerpers niets beter bedenken dan een cirkel met een balk er overheen? Nee, ze hadden het niet duidelijker kunnen maken voor ‘those who have eyes to see and ears to hear’. Het Japanse automerk Datsun ging in 1986 verder als Nissan, al worden de auto’s in sommige landen nog steeds als Datsun verkocht. Bekijk goed de naam ‘Datsun’: Dat-Sun, that-sun, die Zon. Die zien we in beide logo’s duidelijk terug als de grote rode bol, de rijzende Zon. Nissan is volgens de joodse kalender/Thora de eerste maand van het godsdienstige nieuwe jaar en de zevende maand volgens de Misjna, de mondelinge leer. Nissan valt in maart/april, en laat dat ‘toevallig’ het moment zijn waarop het Licht (van de dag-uren) weer gaat overheersen over het Duister (de nachtelijke uren). Op de equinox van 21 maart kruist de Zon in zijn ronde baan de horizontale lijn van de evenaar. De machtige Zon wacht op zijn prachtige bruid (de eerste Volle Maan) en dat is het moment waarop de joden Pesach/Passover (ons Paasfeest) vieren. De Zon ‘passeert over’ de evenaar en het is weer lente. De cirkel van de rode Zon (want Mars heerst in Aries, de Ram), verrijst in de balk die de evenaar voorstelt: het logo van Nissan.

Dodge van Davidster naar Ram naar…

ronald-bos-dodgeDodge deed het tot 2012 minder subtiel dan Nissan, maar het concept waarnaar ze verwezen was overduidelijk: de Ram, de lente waarin de Zon het duel met de winter opnieuw gewonnen heeft. Het automerk wat in 1914 met een Davidster als logo begon, heeft tegenwoordig echter twee schuine strepen die de ‘forever young attitude’ moeten verbeelden. Die tekst is treffend voor de jaarlijks terugkerende lente. De rode Mars-kleur is ook gebleven, maar de symboliek van de twee strepen ontgaat mij eerlijk gezegd. Of zou Dodge van Ram overgestapt zijn naar Tweelingen?

De oneindigheid van Volkswagen

ronald-bos-volkswagenDe letter V en W zijn de 22e en 23e letters van het alfabet. 22 + 23 = 45. 4 + 5 = 9. Het logo van Volkswagen is ook nog eens een ‘Enneagram’ (het Griekse woord ‘ennea’ betekent negen), wat u waarschijnlijk kent als persoonlijkheidsmodel dat zich met bewust of onbewust gedrag bezighoudt. In het soefisme (de kern van de islam) gebruikte men het enneagram voor het beoefenen van goddelijke numerologie. Toch ontbreken er in het Volkswagen-logo een paar cruciale hoekpunten om het oorspronkelijke symbool compleet te maken. Bij Volkswagen ontbreken de hoekpunten 3, 6 en 9 die samen een perfecte driehoek vormen en staan voor de (goddelijke) drie-éénheid. De Servische uitvinder Nikola Tesla sprak zelfs de woorden: ,,If you only knew the magnificence of the 3, 6 and 9, then you would have a key to the universe.” De resterende cijfers kunnen als een eindeloos doorlopende lus (lemniscaat) gelezen worden (volg de getallen 1-2-4-8-7-5). Oneindigheid komt o.a. terug in de ‘reeks van verdubbeling’: 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 25,6 512, 1024, enz. Wanneer we van alle getallen met dubbele cijfers de aparte cijfers bij elkaar optellen (16 = 1 + 6 = 7), dan wordt het patroon altijd 1-2-4-8-7-5-1-2-4-8-7-5-1-2-4-8-7-5… tot in oneindigheid. En 1-2-4-8-7-5 =  27 = 2 + 7 = 9 bij elkaar opgeteld. Samenvattend: Volkswagen vergelijkt zich graag met een symbool waaraan geen einde komt. Of: (het logo van) Volkswagen en de drie-eenheid maken de (goddelijke) cirkel compleet.

De boodschap is Zonneklaar

(Auto)merken gebruiken maar al te graag symboliek in hun logo, waarmee ze in negen van de tien gevallen verwijzen naar het goddelijke in de sterrenhemel ‘Above’ of naar het goddelijke in ons lichaam ‘Below’. De ‘Sun/Son of God’ wordt sinds mensenheugenis vereerd of aanbeden als schenker van Leven, Licht en Liefde. Driemaal ‘L’. Zonder de Zon hadden wij mensen geen leven op Aarde, geen body, spirit en soul. Datzelfde geldt voor (auto)merken. Als je je gaat vergelijken, doe dat dan met het hoogst mogelijke wat je kunt bedenken. Iedereen wil een held of winnaar zijn. Onoverwinnelijk, een beschermer en redder van de wereld. Om die reden zit de Zon in zoveel logo’s verborgen. Maar u moet het wel weten te herkennen. In taal, afbeelding, karaktereigenschappen, de positie gedurende het jaar of dag, de overeenkomst met het menselijk lichaam of in relaties tot de Maan of andere ‘wandering stars’. Want ook die zult u regelmatig terugzien in logo’s die eerder voor u slechts gewoon logo’s waren. Wanneer u voortaan naar logo’s kijkt, zult u begrijpen wat ze werkelijk betekenen. Dat het niet alleen het verhaal over een merk is, maar vooral het verhaal over u zelf.

Bedankt voor het lezen en graag tot de volgende keer!

Wilt u ook een logo met een krachtige betekenis?

Symboliek doet zoveel meer met een logo, ik raak er simpelweg niet over uitgepraat.
Door middel van doordachte ontwerpen geef ik uw merk extra lading.
Wilt u een nieuw logo of wilt u dat ik een bestaand ontwerp krachtigere betekenis geef?

Ja, ik wil een doordacht logo!

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

newspaper templates - theme rewards