Image
Top
Menu

De verborgen boodschap
van een goed logo.

Wat maakt een logo tot een succesvol logo?

hidden-banner

Er zijn veel redenen te bedenken waarom het ene logo ‘succesvoller’ is dan het andere. Een daarvan is de verborgen boodschap. Op internet zijn talloze artikelen geschreven over logo’s met een verborgen boodschap. Het gaat meestal om logo’s waarbij op een creatieve manier gebruik is gemaakt van de zogenaamde ‘negative space’. Dit is de witruimte die in het logo ontstaan is tussen de letters of afbeelding. Je moet twee keer kijken om het nieuwe beeld te ontdekken. Een bekend voorbeeld is de pijl in het FedEx logo. Als ontwerper is het leuk om dit soort logo’s te ontwerpen. Daarnaast kan een logo op andere manieren versterkt worden; doordat de letters iets uitbeelden wat bij het merk past, een element een dubbele betekenis heeft of door een logo te draaien kan er iets anders zichtbaar worden.

Maar over die manieren wil ik het niet hebben. Veel bekende logo’s hebben iets dat veel interessanter is. Sommige merken (zowel bestaande als start-ups) betalen enorme bedragen voor de ontwikkeling van hun logo. Ik heb het over veelvouden van € 10.000,- of zelfs € 100.000,- , en het ontwerpproces neemt maanden in beslag. U vindt dat zonde van het geld? Alleen wanneer u begrijpt dat er in zo’n logo informatie is verwerkt die het logo een bepaalde lading geeft, is zo’n bedrag te verklaren.

De laatste vijftig jaar is de wereld overspoeld met logo’s. Logo’s zijn steeds prominent aanwezig; in de mainstream media, op straat, in commercials en op producten. In games, muziek, films, op kleding en in tijdschriften. Studies hebben aangetoond dat een mens dagelijks aan honderden logo’s wordt blootgesteld. Psychologiewetenschappers hebben bewezen dat subliminale boodschappen in een fractie van een seconde doorgegeven kunnen worden aan ons onderbewustzijn, dat ons later tot een bepaald gedrag kan aanzetten. Wat zijn die verborgen boodschappen of signalen die in logo’s verwerkt worden? Het antwoord: symboliek.

Gewoon vlak voor uw neus!

Symboliek zit in bijna alle bekende beeldmerken. Bovenaan zag u al bijvoorbeeld de logo’s van Endemol, Apple, Pepsi, Chanel, Shell, Heineken, Nike en de apotheek. Allemaal logo’s met verborgen symboliek. Voor de aardigheid heb ik op internet gezocht naar de betekenis van logo’s van bijvoorbeeld automerken. Wat op designerwebsites en zelfs op eigen automerkwebsites beweerd wordt… ik heb mij erover zitten verbazen hoeveel sprookjes daar geschreven staan. Of eigenlijk verbaast het mij helemaal niet, omdat ik snap dat het echte verhaal achter deze logo’s verborgen moet blijven. En dat anders het logo aan kracht verliest.

Om te zien wat er werkelijk in logo’s getoond wordt en wat het die kracht en uitstraling geeft, moet je ver terug in de tijd gaan. Symboliek zit diep geworteld. Ik ben mijn hele leven geïnteresseerd geweest in oude beschavingen. Naast mijn werk als ontwerper houd ik mij dagelijks bezig met archeologie, astronomie en theologie. Laat dat nu prachtig met elkaar te combineren zijn! Ik ben met beeld en taal in de weer; beeldtaal. Het Latijnse ‘logos’ staat voor ‘woord’, dus met mijn logo-ontwerpen en kennis kan ik veel vertellen.

Zonnebloempitten en Plato

En wat valt er veel te vertellen… te veel om hier uitgebreid te behandelen. Want wat is dat toch met die onnavolgbare bouwwerken die we aantreffen in o.a. Egypte, Cambodja, Paaseiland, Mexico en Peru? En wat hebben de Notre Dame en het Louvre in Parijs met het Vrijheidsbeeld in New York met elkaar te maken? Wat wil Leonardo Da Vinci ons met Het Laatste Avondmaal en de Vitruviusman vertellen? De symboliek in landenvlaggen, Lord of the Rings, Harry Potter. A4-briefpapier, zonnebloempitten en Plato…

Als dit u allemaal aanspreekt bent u bij het juiste adres. U kunt mij uitnodigen om dit persoonlijk toe te lichten, bij voorkeur in gezelschap van uw gehele directie of management. Wanneer u dan nog steeds laaiend enthousiast bent, kunt u bij mij terecht voor een doordacht logo met een krachtige betekenis.

Wilt u ook een logo met een krachtige betekenis?

Symboliek doet zoveel meer met een logo, ik raak er simpelweg niet over uitgepraat.
Door middel van doordachte ontwerpen geef ik uw merk extra lading.
Wilt u een nieuw logo of wilt u dat ik een bestaand ontwerp krachtigere betekenis geef?

Ja, ik wil een doordacht logo!

 

 

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

newspaper templates - theme rewards