Image
Top
Menu

Veelgestelde vragen

over logo’s, huisstijlen en websites

“Ik zoek iemand die mijn logo kan ontwerpen. Maar doe je ook meer, of moet ik daarvoor naar iemand anders?”

Voor uw hele branding zoals een nieuw logo, huisstijl, website, Twitter of Facebook achtergrond en banners, opmaak van (digitale) nieuwsbrieven, brochures, mappen, presentaties en presentatiewanden, posters en flyers, notitieblokken en mappen, en zelfs voor advertising kunt u bij 7 Men terecht.

“En goed, en snel, en betaalbaar. Waar zit die adder?”

Die is er niet. Zoals u op deze website kunt lezen is mijn werkwijze helemaal transparant. Ik doe dit werk al jaren en ik begin iedere dag weer met veel plezier. Dat is de reden waarom ik het u op deze manier kan aanbieden.

“Zo’n logo ontwerp, hoe begin je eraan?”

Dat is bij elk nieuw ontwerp verschillend. Uiteraard vormt de briefing het uitgangspunt. Bij de ene opdracht zie ik direct al een beeld voor mij en staat het in een kwartier op papier. Of op mijn beeldscherm. In een ander geval duurt het een paar dagen. Dan moet het onderwerp eerst bezinken, maak ik associaties met spontane beelden of zoek ik naar een originele vorm die in de betreffende branche nog niet gebruikt is. Mij gaat het om de essentie van uw merk, waarin onderscheidt u zich ten opzichte van uw concurrenten? Hoe kan ik op een simpele manier de kern van uw activiteiten laten zien? Hoe dan ook, ik begin in elk geval steeds vol goede moed!

“Hoe lang duurt het voordat mijn nieuwe logo klaar is?”

Wanneer u een offerte aanvraagt, geef ik aan hoeveel dagen het duurt voordat ik met de eerste ideeën kom. Afhankelijk van hoe deze ontwerpen in de smaak vallen, kan het heel snel gaan. Met misschien enkele kleine aanpassingen heeft u in zo’n geval binnen vier dagen na het versturen van uw wensenlijstje uw logobestanden in huis! Ik verwacht wel boter bij de vis; dus na akkoord stuur ik u direct mijn factuur. Nadat u het restant heeft overgemaakt komen de bestanden per e-mail naar u toe.

Wanneer u een nieuw logo sneller dan de door mij aangegeven periode nodig heeft, betekent dit dat u voorrang krijgt op mijn andere lopende projecten. Tegen 250% van mijn gangbare tarief ga ik direct voor u aan de slag en krijgt u met spoed de eerste voorstellen toegestuurd.

“Ik zag laatst een leuk plaatje op het internet. Mag ik dat voor mijn nieuwe logo gebruiken?”

Logo’s, beeldmerken en andere ontwerpen zijn beschermd door middel van auteursrechten. Ondanks dat er op het internet gratis illustraties en logo-onderdelen worden aangeboden, wil ik uit principe geen gebruik maken van dit soort clip-art of stock-afbeeldingen. Ik kan het uiteraard ter inspiratie nemen, maar ik zal altijd met een schone lei beginnen en er mijn eigen visie op los laten.

“Welke soorten logo’s bestaan er?”

Logo’s zijn er in alle stijlen en in alle kleuren, soorten en maten. Toch kun je ze over het algemeen in vier categorieën indelen. Voordat ik start met logo ontwerpen, wil ik van u weten wat u met het logo van plan bent. Dit bepaalt in grote mate de logo-categorie en kan ik sneller verschillende concepten in deze richting maken. Typografische logo’s bestaan alleen uit lettervormen. Iconografisch logo’s hebben een woordmerk plus een gestyleerd symbool of icoon. Grafische logo’s zijn iets meer uitgewerkt dan iconografische logo’s, maar zijn toch eenvoudig genoeg om klein afgebeeld te worden. Illustratieve logo’s zijn gedetailleerder en ingewikkelder dan grafische logo’s. Ook logo’s met een verborgen boodschap (de zogenaamde hidden message logo’s) vallen in deze categorie.

“Wat krijg ik bij een logo-ontwerp?”

U wilt uw nieuwe logo natuurlijk meteen gaan gebruiken. Maar kan dat zomaar? Wel als u over de juiste bestanden beschikt. Ik maakt de meest gangbare digitale bestandsformaten aan, zodat u voor uw drukwerk- en beeldschermtoepassingen alle kanten op kunt. Ook ontvangt u een document waarin u de richtlijnen voor het logo-gebruik en de kleurcodes kunt terugvinden, het zogenaamde logohandboek. En last but not least: u beschikt straks ook over de auteursrechten van uw nieuwe logo. Alles over mijn aanlevering vindt u hier.

“Wat is het verschil tussen een logo restyling en een logo reparatie?”

Bij een logorestyling maak ik voor u een nieuw logo op basis van uw huidige logo. U ziet elementen van uw oude logo terug, maar het is alsof uw logo een nieuw jasje, een facelift, heeft gekregen. Uw logo is weer modern/trendy/klassiek/strak en helemaal aangepast aan uw nieuwe wensen. U ontvangt een complete set bestanden van een ‘nieuw’ logo dat toch vertrouwd aanvoelt. Een logoreparatie houdt niet meer in dan het technisch nakijken van uw huidige logo. Uw auto en woning geeft u ook regelmatig een onderhoudsbeurt. Misschien heeft u uw logo twintig jaar geleden laten ontwerpen. Technisch gezien is er sindsdien veel veranderd. Ik controleer of er geen ongeregeldheden in het bestand zitten, trek het strak en zet het om naar verschillende bestandsformaten. Zodat u straks met een gerust hart uw logo-bestanden naar uw huisdrukker kunt sturen, of niet meer misgrijpt wanneer u ‘iets’ op internet moet zetten.

“Hoe zit het nu precies met de auteursrechten van mijn nieuwe logo?”

Zoals hierboven verteld zijn logo’s beschermd door middel van auteursrechten. Deze stellen u in staat te bepalen hoe ontwerpen mogen worden gebruikt en door wie. Omdat dit onderwerp voor veel opdrachtgevers én ontwerpers nog steeds een vaag schemergebied is, ben ik er gewoon duidelijk in; ik draag na accoord van de definitieve ontwerpen het auteursrecht aan u over. Deze overdracht moet volgens de wet schriftelijk gebeuren. Na betaling van het volledige bedrag van uw project stuur ik u met de post een zogenaamde ‘Overeenkomst overdracht van auteursrechten’. Vanaf dit moment zijn mijn ontwerpen uw volledig eigendom en kunt u ze commercieel gebruiken. Let op; uw logo is dan nog niet beschermd tegen illegaal kopieerwerk door andere ‘ontwerpers’. Ik adviseur u het ontwerp vast te laten leggen bij een merkenregistratiebureau.

“Welke prijs hangt er aan die auteursrechten?”

Voor het overdragen van auteursrechten reken ik € 100,-.

Heeft u zelf een vraag?

Uw naam

Gelieve dit veld leeg te laten.Gelieve dit veld leeg te laten.

Uw e-mail adres

Uw wensen

Gelieve dit veld leeg te laten.Gelieve dit veld leeg te laten.

Geïnteresseerd in wat ik doe?

Symboliek doet zoveel meer met een logo, ik raak er simpelweg niet over uitgepraat.
Als u wilt weten wat ik voor een nieuw logo kan betekenen,
of hoe ik een bestaand ontwerp van extra lading kan voorzien…

Neem nu contact op

 

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

newspaper templates - theme rewards