Image
Top
Menu
9 juli 2017

Eten & Drinken

Wat betekenen de beeldmerken die we kennen uit de kantine, supermarkt of bij het tankstation?

In dit artikel bespreek ik de achterliggende symboliek van bekende beeldmerken die we kennen uit de kantine, supermarkt of bij het tankstation. Logo’s en namen van McDonald’s, Mars, Twix, Sisi, Pepsi, Starbucks of Domino’s lijken op het eerste gezicht simpel. Maar schijn bedriegt, want er ligt een wereld van wetenschap achter.

21 Juni, het hoogtepunt in de pulsebeweging die onze zon gedurende het jaar rond de evenaar maakt, noemen we zomerzonnewende. In de fysica wordt deze eeuwigdurende energiepuls gekenmerkt wordt door diëlektrisch (neutraal), mannelijke elektriciteit en vrouwelijk magnetisme. Oftewel, een ‘Holy Trinity’. Wat geeft de mens – behalve de zon – nog meer energie? Voornamelijk gebeurtenissen die een schakelaar in uw bewustzijn (Mind) omzetten, waarnaar u vervolgens positief of negatief handelt. Dat handelen doet u met uw fysieke voertuig, uw menselijk lichaam (Matter). Maar dit lichaam zelf heeft ook energie nodig, en dit verkrijgt u door eten en drinken tot u te nemen. Maar weet wat u eet!

Alleen al het logo geeft energie

In mijn voorgaande artikelen werd al duidelijk dat de zon een prominente rol speelt in heel veel logo-ontwerpen. Draait alles dan om de (mannelijke) zon, is de vraag. Nee. Als natuurlijke tegenhanger kennen we de (vrouwelijke) maan en die twee krachten gaan we hieronder opnieuw terugzien, net als de rol van andere hemellichamen. En dat sommige Food&Drink-merken het interessant of nodig vinden om andere esoterische wetenschap in hun logo of merknaam te verwerken, zal u inmiddels niet meer verbazen.

Laten we beginnen met een energiereep om op kracht te komen. Er is nogal wat keuze. De ingrediënten verschillen per merk maar de energiewaarde is altijd hoog. In onderstaande afbeelding ziet u hoe de merken de energiewaarde verhogen door ze te linken aan sterke posities in de zodiac/dierenriem.

Mars

Mars gebruikt de naam van de planeet (liever; zwervende ster) Mars. De Romeinse god ‘Mars’ of de Griekse god ‘Ares’ die voor deze ster symbool staat, wordt geassocieerd met daadkracht, actie en strijd. De kleuren zijn ook weloverwogen gekozen; rood is de kleur van de rode zwervende ster zelf, en zwart is de kleur van Saturnus, heerser van Steenbok (het sterrenbeeld van de exaltatie (= versterkte activiteit) van Mars).

Twix

Twix zijn de Twins, het sterrenbeeld Tweelingen. Het astrologische symbool voor Tweelingen zijn twee parallel (pair of El) verbonden, verticale streepjes. Symbool van gemeenschap van dualiteit. U kunt dit ook als 11 lezen; El-even, El in even-wicht (man/vrouw, plus/min, etc.).

Bros

Net als Twix verwijst deze naam naar de twee ‘bro’s’ (brothers) Castor en Pollux van het sterrenbeeld Tweelingen. In andere landen is de merknaam van deze reep ‘Aero’. Verwijst dit naar de luchtbelletjes die deze reep zo kenmerkt? Elk sterrenbeeld heeft in de astrologie eigenschappen van een bepaald element, hetzij Vuur, Aarde, Lucht of Water. Het schept geen verbazing dat Tweelingen een Luchtteken is!

Lion

De beste positie die de zon in kan nemen; dit zijn Samson, Achilles en Herculus zelf op de troon van Koning Leeuw (de zon is heerser van dit sterrenbeeld). ’s Middags tussen 14.00-16.00 uur, de zomermaand augustus, het menselijk hart; de tijdstippen/plaats waar de energiepieken plaatsvinden.

Isostar

Isostar is een samengesteld woord. ‘Iso’ is Latijn voor gelijkwaardig. En dat dus in combinatie met een ‘ster’. Eet zo’n reep voordat u gaat presteren en u voelt zich onmiddellijk een ster.

Milky Way

De Melkweg is de schitterende sterrenband die van de ene kant van de nachtelijke hemel (Tweelingen) naar de andere kant (Boogschutter) loopt. De Melkweg (As Above) is de tegenhanger van de melkachtige suiker ‘galactose’ die in ons hersenweefsel (So Below) zit. En reken maar dat u hier energie van krijgt.

Balisto

Om de diepere betekenis van deze reep te achterhalen, moeten we ‘m even in stukjes breken; Bal-is-to. Misschien wordt het duidelijker als u het uitspreekt: “Baal-is-two” (Bael-is-2)? ‘Baal’ was in het oude Kanaän een god en deze naam betekende simpelweg ‘Heer(ser)’. In de geschiedenis duiken vergelijkingen op met Seth, Lucifer, Beëlzebub, Satan, etc. Dit heerschap komt blijkbaar niet meer van zijn negatieve imago af. Logisch, want het is niets anders dan de (donkere) keerzijde van dezelfde gouden medaille (personificatie van de zon). Baal, Bell, El, Bull en noem ze allemaal maar op, bestaat uit twee krachten; een positieve en negatieve die u samen energie geven. De bull, het sterrenbeeld Stier, is niet voor niets het tweede sterrenbeeld, en dit Tweede Huis staat in astrologie voor vermogen (= energie). De cirkel is weer rond.

Hoog tijd om iets te gaan drinken. Over Red Bull en Coca Cola heb ik eerder geschreven, maar ook de ogenschijnlijk onschuldige namen van andere (fris)dranken verwijzen naar zaken Above of Below.

Sisi

Ik denk hierbij altijd aan die vrolijke Sisi-rider uit de jaren ’90, de leverancier van frisse fruitdranken. Maar draai de naam nu eens om: Sisi > Isis. Deze naam heeft de afgelopen jaren een nogal negatieve bijsmaak gekregen, maar de oorsprong is bijzonder positief. Isis is de vrouwelijke helft van de kosmische energie en wordt sinds mensenheugenis als dé moeder-/ maangodin aanbeden (en als Virgo, de Heilige Maagd, maar dat is een ander verhaal). Ze staat symbool voor – wat zeg ik – ís de vruchtbaarheid en past dus uitstekend bij een fruitdrankje! Maar u moet haar wel weten te (h)erkennen.

Pepsi Cola

Het oude logo van Pepsi Cola bestond uit een cirkel, opgedeeld in twee gelijke vormen (rood boven en blauw onder). De witte scheidingsvorm maakte uiteraard een pulsebeweging. Het nieuwe logo (zie hier) is in mijn ogen uit balans, ondanks de aanwezigheid van de Gulden Snede.

Hero

‘De naam ‘Hero’ is afgeleid van de eerste twee letters van de namen van de beide partners Henckell en Roth en werd in 1910 gelanceerd’ (bron: hero.nl). Een prachtige naam voor een drankje, zeker gezien de betekenis van het Engelse ‘hero’: held. Maar wist u ook dat dit woord afkomstig is van de oud-Egyptische luchtgod ‘Heru’? Heru/Horus werd als valk afgebeeld met een zon boven zijn hoofd. Inderdaad, deze ‘halo’ (afkomstig van de Griekse naam ‘Helios’) is ‘toevallig’ ook in het logo van Hero zichtbaar. Andere woorden die van Heru/Horus zijn afgeleid: ‘hour’ (welk uur is het, waar staat Horus/de zon aan de hemel?), ‘horizon’ (de zone waar Horus opkomt/ondergaat) en ‘horoscoop’ (visualisatie van de zonnepositie op een bepaald tijdstip).

7Up

Vroeger bevatte 7Up zeven hoofdbestanddelen, waaronder het anti-depressiva ‘lithiumcitraat’ met atoommassa 7. Bovendien werd het drankje gebotteld in flesjes van 7 ounces. Is het toeval dat we precies zeven zwervende sterren langs de nachthemel kunnen zien trekken (7 Above/Up), die in verband staan met de zeven chakra’s in ons lichaam (7 Below). Volgens oude tradities en religies is het de bedoeling dat we ze alle zeven omhoog werken, tot verlichting bereikt wordt.

Lay’s, Rivella en Lipton

(Even snel een zoutje tussendoor.) Lay’s is weliswaar een chipsmerk, maar heeft net als Rivella en Lipton een simpel logo dat vooral straalt door gebruik te maken van de zon.

Corona

Een biermerk met een kroon in de naam en als afbeelding erboven. Het woord ‘corona’, ‘crown’ en ‘kroon’ komt van de Griekse god ‘Chronos’: Saturnus zoals wij deze reus kennen, en hij is heer en meester van de Tijd.
Tot zover de kleinverpakkingen. Hieronder drie logo’s van fastfoodketens. Een mannelijke, een vrouwelijke en natuurlijk een combinatie van die twee!

McDonald’s

Laat ik beginnen met de naam van de vriendelijke mascotte die u bij de deur toelacht; Ronald McDonald. ‘Ron’ betekent ‘lied, plezier’ in het Hebreeuws. Het oud-Engelse ‘ald’ komt van ‘weald’ en betekent ‘kracht’. In het Schots zelfs ‘machtig leider’. ‘Mc’ is een afkorting van het Gallische ‘Mac’, wat zoon betekent. Zoon > zo’n > zon. ‘Don’ betekent ‘wereld’. De complete naam ‘Ronald McDonald’ geeft ons ‘Plezierig leider, Zo(o)n van de Wereld’. Een prachtige naam, maar ik ben natuurlijk niet helemaal objectief.

En dan de verklaring van het beeldmerk. De ‘Golden arches’ flankeerden ooit het restaurant van de oprichters en evolueerden in de loop der tijd tot een symbool dat tot in alle uithoeken van de Aarde bekend is. In onderstaande afbeelding ziet u dat dit symbool niet zomaar uit de lucht is komen vallen. Het eerste symbool van de dierenriem is Ram (Aries), de initiator, de eerste, de leider, het hoofd. Ziet u ook het astrologische symbool voor Ram? McDonald’s heeft de uiteinden van de M iets doorgetrokken en ervoor gezorgd dat u dit symbool voortaan met hun Big Mac (Grote Zo(o)n) associeert. Terwijl dit symbool al vanaf uw geboorte letterlijk in uw hoofd zit; ‘de hoorn van Amon’, ook wel de ‘hippocampus’ genaamd. Dit is een belangrijk onderdeel in de hersens van de mens, die – volgens de geheime doctrines – een rol speelt bij het contact maken met het goddelijke in ons en bij het krijgen van paranormale ervaringen. En niet te vergeten, bij het opslaan van uw geheugen. Dat is ook de reden dat uw computer een RAM-geheugen heeft; de woorden ‘Random Access Memory’ (RAM) zijn niet willekeurig gekozen!

Mars is de heerser van het sterrenbeeld Ram, en zijn rode kleur zien we terug in het logo van McDonald’s. Het goud van de bogen is afgeleid van ‘Jason en het Gulden Vlies’, of de bijnaam van de Ram/Stier-zone in de dierenriem. Deze werd vroeger de ‘Fields of Gold’ of de ‘Elyseïsche velden’ (Champs-Élysées) genoemd. Daarom staat het sterrenbeeld Orion (Or = goud in het Frans) daar aan de hemel (Above) en vindt u de pot met goud (= verlichting) aan het eind van de regenboog (aan het eind van de kleuren van de zeven chakra’s in uw lichaam, Below).

Tenslotte: de M is de 13e letter van ons alfabet. Kantel uw hoofd naar links en u ziet het getal staan. Wanneer u, met de klok mee, bij Ram begint te tellen en een rondje maakt, is Ram de volgende keer het 13e teken. Ongelukkig? Nee hoor, 13 staat voor transformatie, wedergeboorte en herrijzenis en daarom vieren we het Paasfeest eind Ram/Maart. Het Licht heeft het Duister opnieuw overwonnen en zal dat altijd blijven doen. Dat McDonald’s in alles uit wil stralen dat ze de wereldleider zijn, moge nu duidelijk zijn.

Starbucks

Voor Starbucks verscheen rond 1971 de afbeelding van de zeemeermin met twee staarten op een verpakking van koffiebonen, uiteraard om koffieliefhebbers te verleiden. De 16e eeuwse gravure van de ‘Godin van de Zee’ was gevonden in een oud zeevaardersboek en sprak de oprichters wel aan. Maar wat stelt deze afbeelding werkelijk voor, want we zien haar onder 1001 verschillende namen terug in oude culturen en religies van over de hele wereld.
Het is de verbeelding van uw Goddelijke zelf. U staat temidden van de dualiteit in uw leven. U bent die verbinding (eenheid) van tegengestelden en heeft alle potentie in u. Aan u de keuze welke energie u laat ontvlammen. ‘Neem de Middenweg’, verkondigt het Boeddhisme. Als een koorddanser schuifelt (of rent) u over die middenweg, balancerend tussen (mannelijk) verstand en (vrouwelijk) gevoel. Starbucks heeft die trinity subtiel verstopt door een driehoek/piramide te maken van drie pentagrammen (vijfsterren). In het tarotspel is de ‘3 Pentakels/Munten’ een heel positief voorteken; professionele ambitie, erkenning en het behalen van succes. Daarnaast is de vijfster zelf het symbool van de verleidelijke Venus, en de geöxideerde kleur groen van haar element koper maakt het Starbucks logo helemaal compleet.
Bijna compleet, want ik moet het toch nog even over de naam ‘Starbucks’ hebben. Star-bucks : Sterren-geld. ‘Bucks’ zijn US Dollars. ‘Tijd is geld’ betekent letterlijk dat wat voor bepaalde tijd ‘duurt’, wat ‘geldig’ is (een bepaalde ‘geldigheidsduur’ heeft), waarde heeft. Daarom is iets ‘duur’; het ‘duurt’, het heeft een bepaalde ‘tijdswaarde’. Geld werd vroeger uitgedrukt in zilverstukken, en Tijd in booggraden van de dierenriem. Zilver wordt geassocieerd met de maan, en een van haar vele namen is… Isis. Trek nu de elementen van het US Dollar-symbool uit elkaar. Alle woorden die met geld te maken hebben, vinden hun oorsprong in de waterwereld van de maan (vrouwelijk). Water is maritiem, mare, la mer (de zee), la mère (de moeder), mother, matter… materialistisch en dus magnetisch. Dát is wat Starbucks voor velen zo aantrekkelijk maakt!

Domino’s Pizza

De pizza’s zijn smakelijk, maar om ze goddelijk te noemen? ‘Dominus’ is Latijn voor ‘Heer, leider, God’. Als logo gebruikt deze pizzaketen een dominosteen. Degene die het eerst al z’n dominostenen kwijt speelt, is de Heer(ser)/winnaar. En ook hier zien we de kenmerken van energie terug; rood en blauw, de mannelijke en vrouwelijke kleuren. De ene stip staat voor ‘Odd/Adam/On’, de andere twee stippen stellen ‘Even/Eve/Off’ voor. Wanneer we de Engelse gematria op het woord ‘pizza’ loslaten (3+5+1+1+1) krijgen we weer het getal 11; El-even.

U ziet, sommige logo’s lijken op het eerste gezicht simpel. Maar schijn bedriegt, want achter voor velen gesloten deuren blijkt een wereld van wetenschap te liggen. Kijk voortaan goed om u heen in de schappen van de kantine, supermarkt en tankstation, want de sleutels liggen voor het oprapen.

Bedankt voor het lezen!

Wilt u zelf een logo met een krachtige betekenis?

Symboliek doet zoveel meer met een logo, ik raak er simpelweg niet over uitgepraat.
Door middel van doordachte ontwerpen geef ik uw onderneming/merk extra lading.
Wilt u een nieuw logo of wilt u dat ik een bestaand ontwerp krachtigere betekenis geef?

Ja, ik wil een doordacht logo!

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

newspaper templates - theme rewards