Image
Top
Menu
22 juni 2016

De basis (2)

Logo’s ontwerpen is astrotheologie.

In mijn eerste artikelen besprak ik uitgebreid de letterlijke betekenis en oorsprong van het logo; de golfbeweging, de golf van creatie, de golf van gedachte (thought = de Egyptische god Thoth). Op Aarde is de zon verantwoordelijk voor de golfbeweging en de zon zorgt dag in dag uit voor verschillende invalshoeken van licht. Hoeken hebben booggraden, in het Engels ‘arc angles’. Of mag ik zeggen ‘arch angels’, de hoogste verschijningsvormen van licht?

Sinds mensenheugenis zijn in totaal 7 hemellichamen verantwoordelijk voor al die hoeken. Deze 7 ‘wandering stars’ staan bekend als de enige die we met het blote oog aan de hemel voorbij kunnen zien trekken. Ze beïnvloeden met hun elektromagnetische velden alle materie hier op aarde. Gerekend van de traagste omloopbaan door de dierenriem naar de snelste, zien we van boven naar beneden:

ronaldbos-7up

Deze zeven daarboven (oftewel 7Up!) zijn niet voor niets met z’n zevenen. Hier zal ik een apart artikel over schrijven. Door hun bewegingen aan het firmament ontstaan er tussen deze zeven hemellichamen ‘good angels/angles’ (gunstige invalshoeken) en ‘bad angels/angles’ (ongunstige invalshoeken). Iedere astroloog weet dat hoeken van 0, 30, 60 en 120 graden positieve en harmonische hoeken zijn, en hoeken van 90 (haakse), 150 en 180 (tegenovergestelde) graden negatief en verstorend. Nu weet u het ook, en het is niet verrassend dat we deze hoeken terugvinden in heel veel logo-ontwerpen. We zien ze namelijk terug in de basis van ons leven, in de vijf Platonische lichamen.

De Platonische lichamen

Er is bewijs dat deze figuren al veel langer bekend waren, maar de Griekse filosoof Plato schreef in 350 jaar v.Chr. in zijn boek Timaeus over vijf regelmatige lichamen. Vijf geometrische vormen waaruit de hele materiële schepping is opgetrokken. De zogenaamde ‘Platonische lichamen’ zijn niet alleen symmetrisch, ook passen de buitenste punten van de vormen altijd in een omringende cirkel of bol én kunnen ze genest worden. Ze vormen samen het geometrische patroon van de ‘Kubus van Metatron’, van waaruit de bekende ‘Flower of Life’ (7 cirkels!) wordt opgebouwd.

Ons universum is een uni-verse: één groot stuk poëzie. Dat is het geheim van Heilige Geometrie. Alles staat door middel van trilling met elkaar in verbinding, en het verbindende element noemden de Grieken Aether, de spirituele geest. Hindoes noemen het Prana, Chinezen Chi. Andere namen zijn Qi, Vrije energie, Nulpunt energie, Vril of het Veld. Atomen blijken altijd de vibratiestructuur van een van de andere vier klassieke elementen aan te nemen. In onderstaand schema ziet u welke eigenschappen er nog meer aan hen toegekend kan worden. Als u dit uit uw hoofd leert, zult u herkennen dat veel logo’s hier direct of indirect naar verwijzen.

ronaldbos-platonische-lichamen

De Kubus

Ik wil ‘m direct extra aandacht geven; de kubus. We zien hem dagelijks in de vorm van een dobbelsteen (waarvan elke twee tegenoverliggende zijden altijd 7 zijn!), een suikerklontje of game console. De kubus of hexahedron staat als Platonisch lichaam voor Aarde, het meest vaste element. We zitten als Mens op Aarde vast aan vastigheid, vast aan materie. Daarom is de kubus gelinkt met Saturnus. De Romeinse god Saturnus is de Griekse god Chronos. Chronos = Tijd (Vadertje Tijd, Magere Hein), want ons lichaam leeft hier op Aarde slechts voor bepaalde tijd. Aarde is ook het zwaarste element, vandaar de link met lood uit de Alchemie en de kleur van lood is zwart. Hieronder ziet u de logo’s van bijvoorbeeld Nintendo’s Game Cube, IT-bedrijf Black Box en BBC waarbij een zwarte zeshoek of kubus/box is gebruikt. Horlogemerk Omega verwijst ook naar Saturnus, maar doet dit door middel van de merknaam.

ronaldbos-zwarte-logos

Onderaan dit artikel ziet u nogmaals de cirkel die ik in mijn vorige artikel besprak, maar nu heb ik er veel meer details aan toegevoegd. Ook al lijkt het aan de buitenkant zwart/wit, het gaat erom dat u ziet dat de bovenste en onderste helft elkaar aanvullen. Het is dus niet of-of, maar en-en. De bovenzijde wordt gedomineerd door de zon (warm, lente/zomer, ochtend/middag, etc.), aan de onderzijde speelt Saturnus de baas (koud, herfst/winter, avond/nacht, etc.). De (good) zon (sun/son) heeft zijn zetel in het zomerse sterrenbeeld Leeuw, en precies tegenovergesteld, dus 180 graden verder, vinden we (evil) Saturnus (lees: Saturn/Satan) in Waterman. Hartje winter, 2 uur ’s nachts. De scheppende, zonnige kracht van de cyclus is de ‘Alpha’, de negatieve kant is de ‘Omega’. Het horlogemerk Omega bindt u letterlijk vast aan de Tijd door middel van zijn horloges. Of moet ik zeggen; slaat u in de boeien?

Het nummer van een logo: numerologie

Over het logo van BBC valt zelfs nog meer te vertellen. Hierboven ziet u naast de veelgebruikte zwarte versie ook de huisstijlkleur donkerrood. De reden waarom ze hiervoor gekozen hebben, is dat (roodkleurige) Mars zich astrologisch gezien ‘verheft’ in het teken Steenbok, waarvan Saturnus de heerser is. Mars is dus vaste metgezel van Saturnus. Daarom wordt de kleurencombinatie zwart/rood zo vaak geassocieerd met duistere en kwade krachten. Nu begrijpt u ook dat rood de kleur van Mars, van zijn alchemische metaal IJzer en van bloed(lichaampjes), is! Een ander onderwerp wat ik aanstip is het gebruik van numerologie in het logo van BBC. Numerologie (gematria) is een rekenkundige methode om de waarde (nummer) van een woord (logo) te bepalen. Woorden zijn uitdrukkingen van gedachten, dus met behulp van gematria kan men de achterliggende essentie achterhalen. Er bestaan diverse Griekse, Latijnse en Engelse omrekenmethoden. Omdat de BBC staat voor British Broadcasting Corporation, kan het niet anders dat we de ‘English gematria’ moeten toepassen om te zien wat dit logo betekent. Verrassende uitkomst?

ronaldbos-gematria
Of u (het) gelooft of niet, maar bovengenoemde kleur zwart en de kubus komen ook veelvuldig in religies voor. Het Jodendom kent de ‘Tefilim’, dit zijn gebedsriemen met zwarte doosjes. Het ene doosje draagt men met behulp van een leren riem op het voorhoofd, de andere riem wordt zeven (7!) keer om de arm gewikkeld en dan om de hand geslagen. Daarnaast hebben de meesten wel eens van joodse ‘Kabbalah’ gehoord, eeuwenoude wijsheid die uitlegt hoe het universum en het leven in elkaar zitten. ‘Kabbalah’ lijkt fonetisch veel op de Islamitische ‘Kaäba Allah’. In de Grote Moskee in Mekka staat de ‘Kaäba’, het huis van Allah. Als onderdeel van de hadj, de bedevaart naar Mekka, lopen de bedevaartsgangers zeven keer (7!) in cirkels rond deze grote kubus. En wat krijg je als je een papieren kubus uitklapt: het kruis wat we terugvinden bij het Christendom. Van links naar rechts tellen we 3 vlakjes, van boven naar beneden 4 (samen 7!). Maar nogmaals, op het getal 7 kom ik nog een keer terug.

ronaldbos-kubus

‘Six’ is ‘Sex’

De golfbeweging gaat altijd terug naar zijn balans (Weegschaal). Denk maar aan een gitaarsnaar: raak je ‘m aan, dan geeft hij een klank. Die klinkt nog even door, maar het geluid zal altijd wegsterven tot je niets meer hoort. Die wisselwerking in de golf, die opgaande mannelijke helft en die neergaande vrouwelijke helft, zien we ook terug in de de kubus. De omliggende vorm van de kubus is de hexagram, de zeshoek. ‘Six’ is dus ‘Sex’, compatibiliteit. De kubus is een vermomde ‘Davidster’, het symbool van (heilige) geometrische scheppingskracht. Het zijn twee samengesmolten driehoeken die de perfecte balans tussen de mannelijke en de vrouwelijke energie voorstellen. Hieruit komen alle platonische lichamen en dus materie voort die we kennen. Creatie ontstaat door gelijkwaardige mannelijke en vrouwelijke energie. Vandaar ook de originele naam van de Davidster, het ‘Zegel van Solomon’. Het teken van de Sol (zon) en Mo(o)n (maan), van de Man en de Vrouw. Het Zegel van Solomon kennen we natuurlijk als hét symbool van het Jodendom en Israël. Maar ‘As Above, So Below’, en ‘As Below, So Above’: de naam Israël staat voor het verenigen van de goddelijke Egyptische drieënheid:

Is = Isis, door de MAANcultus vereerd als de Koningin van de Nacht (Spirit)
ra = Ra, door de ZONNEcultus vereerd als Koning van de Dag (Sol = Soul)
el = Osiris, door de STERRENcultus vereerd als Saturnus, Lord of the Rings, de verste van de 7 wandering stars (Body/materie). U kunt het kosmologisch ook op deze manier bekijken: ISis creates RAdiating ELectricity. De moederlijke Oerbron creëert uitstralende elektriciteit die zich materialiseert in onze dualistische wereld door middel van de twee mannelijke elementen Vuur en Lucht en de vrouwelijke elementen Water en Aarde.

ronaldbos-elementen

De cirkel is rond

Wanneer u alle mythen, sagen en religies kritisch bekijkt, ziet u dat de vrouwelijke personages er bijna altijd nadelig vanaf komen. Vrouwen worden denigrerend behandeld of zelfs vernederd: Hesiod hield Pandora verantwoordelijk voor al het kwaad in de wereld, Hera werd gedwongen om met Zeus trouwen en hem te dienen. In de bijbel kregen Eva en de slang de schuld van de val van de mensheid. Met Sneeuwwitje ging het ook al bijna mis. We zien die negatief afgeschilderde kant ook terug in taal: the moon (de vrouwelijke maan) zit verstopt in woorden als ‘monster’ (moon-star) en ‘demoon’ (the moon). ‘Eve’ (Eva) is ‘evil’ en dus de ‘devil’. En ‘sinister’ is ‘sin-i-star’ (Sin was de maangodin in het oude Babylonië). Helaas is ons beeld de afgelopen eeuwen (bewust!) door het patriarchaat enorm verstoord geraakt, en zien veel mensen de gelijkheid tussen vrouwen en mannen niet meer. Sterker nog; ze zijn de gelijkheid in zichzelf volledig kwijtgeraakt. 

Gelukkig heeft iedereen een mannelijke en vrouwelijke kant in zich. Anatomisch zien we dat bijvoorbeeld in onze hersenen terug; we hebben een rationele linkerhelft (Cerebrum) en een intuïtieve rechterhelft (Cerebellum). Yoga-beoefenaars weten dat we Kundalini-energie hebben die, door middel van oefening en meditatie, omhoog kan stijgen. Dit gebeurt via het centrale kanaal van de wervelkolom (Sushumna) met daar omheen slingerend een mannelijk Pingala en een vrouwelijk Ida zenuwkanaal. De Kundalini-energie komt vervolgens in ons hoofd terecht (bij de mannelijke pijnappelklier en vrouwelijke hypofyse) wat voor inzicht en verlichting zorgt. Het is dus zaak om in balans te komen door altijd beide helften van de cirkel te (blijven) zien.

ronaldbos-cirkel

Logo’s ontwerpen is astrotheologie

Ik hoop van harte dat u bovenstaande afbeelding goed in u opneemt, want dit vormt de basis van de artikelen waarin ik bekende en minder bekende logo-ontwerpen ga behandelen. Zoals ik ook al in mijn vorige artikelen schreef, het lijkt op het eerste gezicht niets met logo’s te maken hebben. Het tegendeel is waar; door het toepassen van kennis van astrologie, alchemie, fysiologie, anatomie, etymologie, natuurkunde, mythen, sagen en ga-zo-maar-door, is het ontwerpen en toepassen van logo’s pure uiting van astrotheologie. De cirkel vertelt het verhaal van alles. Het verhaal van McDonald’s, Domino Pizza’s, Mitsubishi, Nissan en Mini Cooper. Van Twix, Mars, Milky Way en Lion. Van Nike, NASA, Chanel, Rolex, Apple, Starbucks en Red Bull. Maar ook het verhaal van Koning Arthur en de ridders van de Ronde Tafel. Van Jezus en zijn twaalf apostelen. Van Jason en het Gulden Vlies. Zelfs van Sneeuwwitje, Assepoester en Roodkapje.

‘Van Roodkapje?!’ Jazeker; Roodkapje is het verhaal van de zon die door het groene bos reist (met een mand vol lekkere oogst uit de lente- en zomerperiode). Vervolgens krijgt de wolf haar te pakken en ze wordt opgeslokt door het donker. De wolf is het sterrenbeeld Lupus wat zich in Weegschaal bevindt, en laat het daar prompt donker worden. Uiteindelijk wordt Roodkapje gered door de goede jager met zijn grote hond (het sterrenbeeld Orion en Canis Major in het sterrenbeeld Stier) en ziet Roodkapje het licht terug (het is weer lente geworden).

Wat er was, zal er altijd weer zijn.
Wat is gedaan, zal altijd weer worden gedaan.
Er is niets nieuws onder de zon.
– Prediker, zoon van David en koning in Jeruzalem –

Bedankt voor het lezen, en graag tot de volgende keer!

Wilt u zelf een logo met een krachtige betekenis?

Symboliek doet zoveel meer met een logo, ik raak er simpelweg niet over uitgepraat.
Door middel van doordachte ontwerpen geef ik uw onderneming/merk extra lading.
Wilt u een nieuw logo of wilt u dat ik een bestaand ontwerp krachtigere betekenis geef?

Ja, ik wil een doordacht logo!

 

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

newspaper templates - theme rewards